Deze module ging over muziek. We zijn met CKV naar een repetitie geweest van Het Rotterdams Philharmonisch orkest. Hier onder staat mijn verslag.
Informatie
- De naam van het orkest is Het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO). Het orkest maakt gebruik van verschillende instrumenten zoals de viool, de hoorn, de trompet, de cello, de fagot, de hobo en nog veel meer. Het bijzondere aan het orkest is dat ze bij het stuk Symfonie fantastique echte klokken gebruiken. We hebben op 10 december een repetitie bijgewoond. De repetitie vond plaats in De Doelen in Rotterdam. Ze repeteren hier iedere keer.
- Omdat het een repetitie was hadden we geen toegangsbewijs of programma.
- ’Vurig en scherp’
Recensie 'Van Zweden en Lamsma'
'Het Rotterdams Philharmonisch is al het hele seizoen in topvorm', aldus NRC in een recensie van ons concert met Jaap van Zweden en Simone Lamsma.
NRC: Van Zweden en Rotterdam: scherpe en vurige chemie
'[...] Het Rotterdams Philharmonisch is al het hele seizoen in topvorm. Een serie uitstekende concerten werd vrijdag voortgezet met de Vijfde symfonie van Sjostakovitsj onder Jaap van Zweden. Ondanks zijn glasheldere slag speelde het orkest weliswaar niet altijd gelijk, maar de transparantie die hij aanbracht was indrukwekkend. Met zijn hele lichaam bracht hij de uitputtende kracht over van de duisterste maten van de partituur, het orkest speelde vurig en scherp. De solisten durfden risico's te nemen, en die risico's werden beloond.
Simone Lamsma speelde voor de pauze in het Vioolconcert van Benjamin Britten. Haar rijke toon (donkere g-snaar, stralende hoogte) vulde de Doelen wonderwel. [...]'
Dit was de meest Recente recensie die ik kon vinden. Het is een recensie van 9 november.
Vorm/opbouw
- De repetitie vond plaats in een concertzaal. Het orkest stond in dezelfde opstelling als bij een optreden.
- Het orkest heeft een bepaalde opstelling. Alle instrumenten die het zelfde zijn zitten bij elkaar dus alle violen bij elkaar, alle cello’s bij elkaar, enzovoort. De orkest leden kunnen dus niet zomaar naast iemand gaan zitten. Ze hebben allemaal hun eigen plekje. Tijdens een repetitie heeft iedereen ze gewone kleren aan maar als ze een concert hebben lopen alle muzikanten in iets zwart. De mannen meestal in pak met een wit overhemd en de vrouwen in een jurkje of in een zwarte broek met een mooie zwarte blouse.
- Tijdens de repetitie is en geen gebruik gemaakt van moderne media.
- De stukken waar de viool niet meespeelt is het meestal rustig en zacht. Als de violen er bij komen wordt het harder omdat de violen met zoveel zijn. Ook wanneer de kerkklok geluid wordt is er veel rust in het stuk.
- Herhaling: In het stuk werd een bepaald loopje van de klarinet steeds herhaalt. Ook werden de kerkklokken herhaalt.
Meerstemmig: In een orkest heb je altijd verschillende stemmen dus er was sprake van meer stemmigheid. Ieder instrument heeft een andere partij. De hoorns hebben bijvoorbeeld een 1e ,2e en 3e partij. Je hebt dan al 3 stemmen.
Afwisseling coupletten en refrein: In het stuk was er geen afwisseling van coupletten en refrein.
Solo’s: Er waren solo’s maar ze speelde toch niet helemaal alleen. De persoon die solo speelde werd begeleid. De begeleidende partij speelde heel zachtjes zodat de solist te horen was.
Meerdere melodieën door elkaar heen: Door dat er verschillende partijen waren liepen ook verschillende melodieën door elkaar heen.
Improvisatie: Ik denk dat er geen improvisatie was. Iedereen keek namelijk op zijn bladmuziek.
Inhoud
Het muziekstuk valt onder het genre klassiek.
- De muziek behoort niet tot een subgenre want klassiek heeft geen subgenre.
- Er is geen sprake van een vermenging van subgenres.
- Het is een best wel langzaam stuk dus het lijkt erg serieus.
- Ik heb tijdens het luisteren geen verbanden gehoort omdat ze speelde maar 1 stuk.
- Er is denk ik wel sprake van een thema maar welk thema dat is weet ik niet. Ik denk dat het te maken heeft met een strijd wat de klokken worden geluid als iemand gedood is.
Functie
- Het doel is om mensen een verhaal te vertellen. Omdat er een verhaal vertelt wordt is het ook gelijk amuserent. Er is dus een boodschap in en het is tegelijk amusement.
- Ik voelde me niet aangetrokken tot het muziekstuk. Ik zelf houd meer van pop/jazz en dit was klassiek. Ik was na een tijdje mijn aandacht kwijt.
- Het was een repetitie dus er was bijna geen toneelbeeld. Het beeld heeft dus geen functie gehad tijdens de repetitie.
Mijn reactie
- Ik had eigenlijk geen verwachtingen maar had wel gehoopt dat we er bij betrokken zouden worden. Helaas werden we er niet echt bij betrokken. We konden boven het orkest zitten en luisteren. Zelf speel ik ook in een orkest dus ik wist eigenlijk al hoe een repetitie er uit ziet. Natuurlijk is dit heel anders dan wat ik doe maar het instuderen gaat het zelfde.
- Wanneer de dirigent wat zei hoorde je het gelijk terug in de manier van spelen. Als hij zei speel in maat 60 staccato hoorde je dat gelijk.
- Ik vond de repetitie bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest wel leuk om een keer meegemaakt te hebben, maar ik sta niet te springen om het elke week te doen. Ik vond het heel bijzonder om te zien dat als de dirigent een opdracht gaf het ook gelijk uitgevoerd werd. Alle muzikanten pakte gelijk het potloodje en noteerde het op hun blaadje.
Andere vragen
- Ik had eigenlijk geen verwachtingen maar had wel gehoopt dat we er bij betrokken zouden worden. Helaas werden we er niet echt bij betrokken. We konden boven het orkest zitten en luisteren. Zelf speel ik ook in een orkest dus ik wist eigenlijk al hoe een repetitie er uit ziet. Natuurlijk is dit heel anders dan wat ik doe maar het instuderen gaat het zelfde.
- EERSTE DEEL Reveries, Passions. Gaat over Een jonge kunstenaar, wiens hart door een onbepaald verlangen gemarteld wordt, hij ziet voor het eerst een vrouwelijk wezen, dat alles in zich vereenigt en lijkt op een ideaal..
- TWEEDE DEEL. Un Bal. – De jonge kunstenaar staat in het midden van een feestje, hij is verbijsterd van de schoonheden der natuur; maar overal in de stad of op het land vervolgt hem het geliefde beeld, en verontrust zijn gevoel.
- DERDE DEEL. Scène aux Champs. – in de avond hoort hij de stemmen van twee antwoordende herders. Op het slot herhaalt de ene herder zijn eenvoudig lied; de andere geeft geen antwoord meer. In de verte rolt de donder; er heerst er een diepe stilte in het eenzame gebied..
- VIERDE DEEL. Marche au supplice. – De jonge kunstenaar heeft de zekerheid, dat zijne liefde niet beantwoord wordt; hij vergeeft zich met een verdovend middel. Dit is echter niet sterk genoeg, om hem te doden; het doet hem in diepen slaap vallen. In een droom ziet hij verschrikkelijke gezichten voor hem. Hij droomt, dat hij iemand vermoord heeft, en dat hij, ter dood veroordeeld wordt.
- VIJFDE DEEL. Songe d’une nuit de Sabbat. – Hij ziet allemaal vreselijke dingen, die zich verenigd hebben, geklaag, gehuil, gelach, en weegeroep dreunen door elkaar. Ook de geliefde melodie doet zich nog eens horen, maar als een gemeen dansthema; zij verkondigt de komst van de liede, die met een juichend gebrul verwelkomd wordt. Er volgen helsche orgiën, onder het geklep van doodsklokken en onder het parodiëren van het Dies irae.
3. De volledige naam van Berlioz is Louis Hector Berlioz. Hij is geboren op 11 december 1803 in La Côte-Saint-André en is gestorven op 8 maart 1969 in Parijs. Berlioz was een Frans componist die een belangrijke en vernieuwende vertegenwoordiger voor de romantiek was. Hij was daarnaast ook muziekcriticus en dirigent.
Maak jouw eigen website met JouwWeb